L’illa del carrer Palleter a València

Tot i que ara mateix fa un any des que es va (re)iniciar tota la maquinària per desbloquejar l’anomenat PAI Palleter,[1] paralitzat des de feia 15 anys, l’impacte visual que suposa la destrucció de l’antic conjunt d’habitatges i taller industrial només es pot imaginar passejant pel seu buit actual.

De la mateixa manera que som conscients de la degradació del carrer Tarazona, de les activitats il·legals que allí se’n realitzaven [2] o del perill d’enderroc d’alguns immobles; també som igualment conscients del que suposa la projecció d’un PAI. En aquest en concret, el resultat ha estat esborrar del mapa el carrer esmenat per enllaçar les dues parts en que estava dividit el carrer Palleter.

A banda d’allò evident, la qüestió més profunda esdevé en la transformació d’un espai que resistia immutable al bell mig de la ciutat quadriculada i racional, pensada per a l’automòbil – segons el regidor, un dels «tapons urbanístics més conflictius de la ciutat»– [3]. Possiblement, seguint el traçat d’un anterior projecte urbanístic noucentista, el triangle del carrer Tarazona-Palleter suposava la continuïtat d’uns plantejaments que trencaven les formulacions del nostre món, tan accelerat i preparat per destruir qualsevol cosa en nom del progrés.

Els nous edificis de sis altures projectats s’alçaran sobre l’espai creat per les casetes de dos altures que existien (algunes de major altura), les quals eren la típica edificació valenciana coberta a dues aigües amb corral posterior. A més, també ha desaparegut un petit taller industrial, la façana de la qual es manifesta seguint els models emprats als barris obrers de principis del segle XX, çò és, a una altura, de rajola i obertures enreixades.

Pel seu estat de degradació, la millor opció possiblement haja estat l’enderroc del conjunt. Però això és com tot, si hagués existit una major sensibilitat en la seua recuperació, atorgant-li el valor històric que tenia i es mereix, ens adonaríem que l’indret era un dels pocs vestigis que recorden els canvis urbanístic de la ciutat a cavall entre els segles XIX i XX.

En canvi però, s’ha vist com un problema irracional que havia d’eliminar-se. Els d’un govern ho van iniciar, i els de l’altre ho han acabat. Ara bé, a l’inici de Palleter, també hi ha un cul-de-sac provocat per la continuïtat del carrer Quart. Serà aquesta motivació suficient per un nou enderroc i, així, «donar-li continuïtat al carrer» o, com no hi ha oportunitat de redactar un PAI, no importen els llargs desplaçaments en cotxe dels veïns?

Per MCR

[1] Més informació del PAI Palleter al web de l’Ajuntament de València.

[2] L’Associació de Veïns del Botànic ha portat anys denunciant el tràfic de droga: BETIM, Felipe, «Droga y abandono junto a la Gran Vía», El País, 17-07-2013.

[3] «Las obras del PAI Palleter abren un espacio de 5.000 m2 para construir 110 viviendas», Levante-EMV, 21-10-2016.

 

palleter1

Façana del taller industrial, c. Tarazona. Street View. Google Maps.

palleter2

Imatge del carrer Tarazona. Street View. Google Maps.

palleter3

Façana des del carrer Palleter. Street View. Google Maps.

palleter4

Imatge 3D de l’illa. Google Earth.

11_09_10 reparc_planos Model (1)

Parcel·les existents a l’illa. Proyecto de reparcelación. Benito Pérez Martín.

11_09_10 reparc_planos Model (1)

Superposició del projecte sobre les parcel·les existents. Proyecto de reparcelación. Benito Pérez Martín.

11_09_10 reparc_planos Model (1)

Parcel·les definitives executat el projecte. Proyecto de reparcelación. Benito Pérez Martín.

 

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s